Te circulaire economie maakt gebruik van elektrische voertuigen om zowel ecologische als financiële redenen, aangezien een toonaangevende Japanse autofabrikant van plan is een verhuurprogramma voor zijn batterij-aangedreven auto’s te starten.

Bestuurders die geïnteresseerd zijn in de overstap naar elektrisch, hebben binnenkort een andere optie om dit te doen in Japan, aangezien Nissan, fabrikant van de Nissan Leaf, een van de vroegste en best verkochte elektrische auto’s op de markt, zich voorbereidt op de lancering van een nieuw huurplan voor zijn EV’s, meldt de FT .

Hoe zal het werken?

De initiatieven van Nissan zullen werken als een abonnementsregeling.

Klanten zullen zich maandelijks aanmelden, maar Nissan hoopt dat ze jaren elektrische auto’s zullen huren voordat ze ze inleveren, aldus de FT .

De service is exclusief beschikbaar voor Japanse klanten.

Waarom doen ze dit?

Het initiatief zal het voor Nissan gemakkelijker maken om hun elektrische auto’s in het land te houden, waar hun batterijen kunnen worden hergebruikt. 

Het binnen handbereik houden van meer van de waardevolle en recyclebare batterijen zou een financiële zegen kunnen zijn voor Nissan, aangezien alle fabrikanten van elektrische auto’s te maken blijven krijgen met stijgende kosten voor batterijen van elektrische auto’s, die naar verwachting de komende tien jaar alleen maar zullen stijgen als gevolg van een groeiend tekort aan de kritische metalen die worden gebruikt om ze van energie te voorzien.

De edele metalen die worden gebruikt om EV-batterijen te maken – voornamelijk kobalt, lithium en nikkel – worden steeds schaarser , grotendeels als gevolg van winningsprocessen die de vraag naar de belangrijkste elementen niet bijbenen.

FT meldde dat er al duizenden loodaccu’s waren teruggestuurd naar Nissan-dealers in Japan.

Hergebruik van accu’s van elektrische auto’s kan een effectieve kostenbesparende maatregel zijn voor fabrikanten. Uit een onderzoek bleek dat gebruikte Nissan Leaf-accu’s tot 80% van hun oorspronkelijke energieopslagcapaciteit kunnen behouden en kunnen worden hergebruikt in energienetwerken en energieopslagsystemen. 

EV-batterijen recyclen

Naast het hergebruik van batterijen, is Nissan ook van plan om de metalen die worden gebruikt om ze van stroom te voorzien, te recyclen en ze opnieuw te gebruiken voor nieuwe auto’s, aldus de FT .

Het recyclen van het metaal in EV-batterijen is een complex proces en staat nog in de kinderschoenen. Het proces bestaat uit het hergebruiken van de zeldzame aardmetalen die worden gebruikt bij de productie van batterijen.

Om deze metalen te recyclen, moeten de gebruikte batterijen worden versnipperd en verbrand, of ze worden opgelost in zuur voordat het metaal wordt geëxtraheerd. 

Het proces is kostbaar en blijft relatief inefficiënt, aangezien het smelten van de metalen energie-intensief is en zuurbaden metalen kunnen corroderen en beschadigen voordat ze kunnen worden gerecycled. 

Maar ondanks de inefficiënties zijn experts het er grotendeels over eens dat het op grote schaal recyclen van batterijen en de metalen erin nodig zal zijn om de sterk groeiende vraag naar elektrische voertuigen in het komende decennium aan te kunnen.

De plaats van Japan in de wereld van de autoproductie

Japan is een van de grootste autoproducerende landen ter wereld en heeft zich onlangs gericht op het uitbreiden van de productiecapaciteit van elektrische auto’s , maar het grote volume is tot nu toe vooral bestemd voor andere landen. 

Japan is de op een na grootste auto-exporteur ter wereld en auto’s en autoproducten zijn de grootste exportbron in het land.

Vorig jaar was bijna 89% van Nissans wereldwijde verkoopvolume afkomstig van buiten Japan, en van de 577.000 Nissan Leaf-modellen die vorig jaar wereldwijd werden verkocht, waren er slechts ongeveer 10.000 in Japan.